Terapeutyczna biblioteka małego człowieka Edukacja Dzielnicy Wawer Warszawa

Dzielnica Wawer

Szkoła Podstawowa nr 124 im. Stanisława Jachowicza

W podróży czas mi się nie dłuży, czyli wakacyjne wprawki do czytania i pisania

Przedstawiamy Państwu propozycje zabaw wakacyjnych, które doskonalą umiejętności niezbędne w procesie uczenia się, m.in.:

  • koncentrację uwagi
  • pamięć, a zwłaszcza tzw. pamięć roboczą, która bierze udział we wszystkich procesach intelektualnych jakie toczą się w naszej głowie od obliczeń matematycznych, przez czytanie i pisanie, po kreatywne rozwiązywanie problemów.
  • percepcję słuchową, której prawidłowe działanie warunkuje naukę czytania i pisania.

Proponowane ćwiczenia mają formę zabawy, którą można zaproponować dziecku w każdej wolnej chwili. Nie potrzebne są do nich żadne pomoce czy materiały wymagające wcześniejszego przygotowania. Są fajnym sposobem na wypełnienie czasu w podróży, na wspólne pożyteczne spędzenie czasu.

Dobrej zabawy i udanego wakacyjnego wypoczynku!

  1. Rytmy – wyklaskiwanie, wytupywanie lub skakanie zgodnie z rytmem ułożonym np. z kamieni, szyszek lub tego co akurat mamy pod ręką (jeden kamień oznacza jedno klaśnięcie, kamienie ułożone blisko siebie to klaśnięcia następujące jedno po drugim, kamienie ułożone z przerwą oznaczają przerwę między klaśnięciami).
  2. Rytmy układanie – dziecko układa rytm wyklaskany przez rodzica (i odwrotnie – dziecko klaszcze, rodzic układa); zaczynamy od 4 klaśnięć i stopniowo zwiększamy ilość do max. 7.
  3. Rytmy w muzyce – wspólne wyklaskiwanie rytmu w piosence lub maszerowanie w rytm wspólnie śpiewanej piosenki.
  4. Rymy: 
    - rozpoznawanie, czy dwa wyrazy rymują się, czy nie,
    - wymyślanie rymów do podanych słów,
    - dokańczanie zdań rymującym się wyrazem.
  5. Zabawa na spostrzegawczość – kto znajdzie w najbliższym otoczeniu jak najwięcej przedmiotów, których nazwy zaczynają się na literę
  6. Nowomowa – wymyślanie nowych nazw dla przedmiotów codziennego użytku, 
    np. czajnik → wodogotowacz, lustro → przeglądajło itp. Im śmieszniej, tym lepiej.
  7. Słowa na ostatnią sylabę – wspólnie tworzymy łańcuch wyrazów np.
    tapetatalizmanmandarynkakaparyrysunkikino itd.  
  8. Układanie nowych słów z:
    - pierwszych głosek podanych wyrazów, np. dom – aparat – chłopiec → dach
    - z ostatnich głosek podanych wyrazów, np. dom – sałata – rak → mak
    - z drugiej sylaby pierwszego słowa i pierwszej sylaby drugiego słowa, np. wodamata → dama
  9. Łańcuchy wyrazowe powstałe przez zmianę tylko jednej głoski w wyrazie, np. 
    dom → dam → sam → tam → tak → tok → rok → rak itd. 
  10. Powiedz, co się zmieniło: 
    - w parze wyrazów np. sok – rok (s zmieniło się na r)
    - w parze zdań np. Mama kupiła bukiet czerwonych róż. / Mama kupiła bukiecik czerwonych róż. (bukiet zmienił się na bukiecik).
  11. Ukryte słowa – posłuchaj uważnie i powiedz jakie krótsze słowo ukryło się w dłuższym słowie, np.
    parasol → ukryło się słowo para

    Inne słowa to np. tulipan (tuli, tu, lipa, pan, ul), stonoga (sto, noga, on, ono), maskotka (kotka), osada (osa, Ada, da, sad), mrok (rok),  butelka (but, Elka) itp.
  12. Wypowiedz wyraz od tyłu, np. dom → mod.
  13. Detektyw – posłuchaj wyrazów i zasygnalizuj, gdy usłyszysz wyraz:
    - należący do wskazanej kategorii
    - zaczynający się na głoskę…
    - kończący się na głoskę…
    - zaczynający się od sylaby …
    - niepasujący do pozostałych.
  14. Zabawy z wykorzystaniem znikopisu:
    - dodaj jedną literę aby powstało nowe słowo np. rok → krok, mrok
    - usuń jedną literę, aby powstało nowe słowo np. stok → sok
    - gra w „Wisielca” – odgadywanie hasła po jednej literze
    - zgadnij, co narysowałam/em.
  15. Pisanie na plecach – zgadnij, co napisałam/em na Twoich plecach?
  16. Rozwiązywanie zagadek, krzyżówek i rebusów.
  17. Planszówki.